Connectietarief in Arnhem

wat betekent dat voor mij als e-rijder?

Wat is het?

Het connectietarief is een tarief dat u moet betalen voor het parkeren zonder laden. Dus wanneer u parkeert bij een laadpaal, de stekker aansluit maar niet laadt, betaalt u een tarief van €1,20 per uur. Per 1 oktober 2015 is het connectietarief ingevoerd in op verzoek van gemeente Arnhem.

Bij iedere openbare laadpaal is een laadplek gereserveerd voor het opladen van uw elektrische auto. De praktijk leert dat elektrische auto’s regelmatig een laadplek bezet houden zonder dat deze opladen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit is vooral in het centrum van Arnhem een probleem omdat daar steeds meer e-rijders de laadpalen willen gebruiken.

Op verzoek van gemeente Arnhem is daarom in dit centrumgebied een connectietarief ingevoerd, om zo de oplaadpalen aan zoveel mogelijk inwoners, bezoekers en werknemers beschikbaar te stellen tijdens de dag. We hopen dat onderlinge solidariteit en begrip onder e-rijders ervoor zorgt dat volgeladen auto's plaatsmaken voor de volgende elektrische auto. 

Wat kost het?

Het connectietarief wordt tussen 9.00u en 21.00u geheven en kost € 1,20 per uur. 120 minuten nadat uw E-auto is opgeladen, gaat een connectietarief lopen om zo ongewenst parkeergedrag te voorkomen. Het connectietarief wordt alleen overdag tussen 9.00 en 21.00 uur toegepast. We benadrukken hierbij dat er na 21.00 uur geen connectietarief wordt geheven.

Het tarief voor het opladen van uw auto kunt u vinden op de website van onze partner Vandebron.

Waarom is er gekozen voor het connectietarief?

De wens van de gemeente Arnhem is dat een laadpaal in de openbare ruimte zoveel mogelijk beschikbaar is voor het laden van elektrische auto’s – voor degene die de laadpaal heeft aangevraagd, maar ook voor andere e-rijders. Bij deze laadpaal is daarvoor een laadplek gereserveerd – deze is bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s en niet om onbedoeld te parkeren. De praktijk leert dat er elektrische auto’s regelmatig een laadplek bezet houden zonder dat deze opladen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Met name in het centrum van Arnhem is dat een probleem, omdat daar steeds meer e-rijders gebruik willen maken van de laadpalen (naast de bewoners ook forenzen en bezoekers).

Op verzoek van Arnhem is daarom in dit gebied een connectietarief ingevoerd, waardoor er een natuurlijke financiële prikkel voor e-rijders ontstaat om inderdaad de auto te verplaatsen als deze klaar is met laden en de laadpaal zodoende weer beschikbaar te stellen aan andere e-rijders.

Door dit connectietarief in te voeren hoopt de gemeente Arnhem het lang parkeren op die plekken te ontmoedigen. 

Connectietarief is lager dan het parkeertarief, waarom?

Het connectietarief staat in principe los van het parkeertarief.  De laadplek is bedoeld voor het laden en niet voor parkeren van een elektrische auto (zie ook “Waarom is er gekozen voor het connectietarief?). De hoogte van het connectietarief is op dit moment gelijk gesteld aan het laadtijdtarief. 

De gemeente Arnhem op dit moment bezig haar parkeerbeleid te heroverwegen. Hierbij wordt vooral gekeken naar de uitzonderingen die gelden voor e-rijders. Of en hoe het parkeerbeleid gaat wijzigen weten we nog niet. Daarvan houden we u op de hoogte. Los daarvan, wordt het connectietarief ingevoerd om het lang parkeren op de gereserveerde laadplekken te ontmoedigen.

Op welke laadpalen is het precies van toepassing 

Straat

Huisnr.     

Toevoeg.   

Postcode

Beaulieustraat

3

 

6814 DV

De la Reijstraat

2

 

6814 AE 

Ir J.P. van Muijlwijkstraat

47

 

6828 BR

Jansbinnensingel

27

1

6811 AL

Steijnstraat

23

 

6814 AL

Sweers de Landasstraat

50

 

6814 DG

Korte Coehoornstraat 2   6811 LB
Amsterdamseweg 40   6814 GA
Vossenstraat 3   6811 JL
Rozenstraat  41  

6814 ER

Van Heemstralaan 4  

6814 KH

Van Goghstraat 5   6813 HD
Breitnerstraat 24  

6813 HR

Van Heemstralaan 96  

6814 KH

van Pallandstraat 9  

6814 GM

Jozef Israelslaan 151  

6813 JD

Bakenbergseweg 72  

6814 MK

Mesdaglaan 70  

6813 GS

Hoe weet ik of mijn auto vol is?

Hoe lang het opladen duurt en op welke wijze dit getoond wordt aan de e-rijder hangt af van het type/model elektrische auto. Veelal geeft de auto (via display/dashboard) bij het starten van de laadsessie aan hoelang de laadsessie gaat duren. Daarnaast bieden veel automerken ook een mobiele app waarmee u op afstand kunt inzien of de auto nog aan het laden is. Ons advies is dan om deze app te installeren en hiermee uw auto in de gaten te houden. Mocht u niet weten hoe dit voor uw elektrische auto werkt, kunt u het beste even contact opnemen met de autodealer voor meer informatie over laden met uw elektrische auto.

Mag ik mijn laadsessie inzien?

In verband met privacy mogen en kunnen we deze gegevens niet rechtstreeks aan u verstrekken. Deze gegevens kunt u altijd opvragen bij uw Mobility Service Provider (degene bij wie u, uw laadpas heeft aangevraagd). Indien uw Mobility Service Provider de gegevens van laadsessies wil inzien, vraag dan of ze contact met ons willen opnemen.

Vorig jaar heb ik deze informatie toch ook al ontvangen?

Het klopt dat we vorig jaar plannen hadden een connectietarief te gaan hanteren. Daarvan heeft u wellicht vorig jaar mogelijk een e-mail ontvangen. We hebben samen met de gemeente Arnhem besloten pas dit jaar (2015) het connectietarief in te voeren.

 

Let op!

Met ingang van 1 januari 2016 heeft gemeente Arnhem ook voor de laadplekken/parkeerplaatsen bij alle laadpalen het parkeertarief ingevoerd. Hierbij moet u dus ook parkeergeld betalen wanneer u uw auto wilt opladen in het betaaldparkerengebied. 

Zoek een laadpaal

Hier vindt u de locaties van reeds gerealiseerde laadpalen en de laadpalen die nog gepland staan voor realisatie in de gemeente. 

Ook kunt u via deze link direct navigeren naar de laadpaal het dichtst bij u in de buurt of een laadpaal kiezen waar u naartoe wilt rijden.

Bekijk alle locaties van de laadpalen

Veelgestelde vragen

Over openbare laadpalen voor elektrische auto's

Is de laadplek ook een parkeerplaats

De gereserveerde laadplekken bij elk laadpunt zijn bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen. Deze plekken zijn niet bedoeld voor parkeren en het voor onbepaalde tijd laten staan van (elektrische) auto's.

De gemeente Arnhem wil het elektrisch rijden graag stimuleren en wil daarvoor ook de nodige infrastructuur laten aanleggen. Maar tegelijk wil de gemeente het aantal laadpalen minimaal houden. Dat betekent dat de laadpalen die geplaatst worden, optimaal gebruikt moeten worden. Dat kan alleen bereikt worden als e-rijders hun auto verplaatsen nadat deze volgeladen is, zodat andere e-rijders hier weer gebruik van kunnen maken. Zo wordt het voor een zo groot mogelijke groep e-rijders mogelijk om te laden in de gemeente Arnhem. 

Wat voor type oplaadpunten staan er in de gemeente Arnhem?

Het standaard laadprotocol op het gebied van laden van een elektrische auto wordt gebruikt in de gemeente Arnhem. Het gaat dan over het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse oplaadpunten.

De openbare laadpalen die er in de gemeente Arnhem geplaatst worden zijn van Ecotap.

Hoeveel oplaadpunten komen er in de gemeente Arnhem?

Het aantal laadpalen volgt het aantal elektrische auto’s. We zullen dus zoveel laadpalen en laadpunten plaatsen als er elektrische auto’s bijkomen, rekening houdend met de voorwaarden die er gesteld worden door de gemeente Arnhem. 

De gemeente heeft samen met Allego een aantal voorgestelde locaties geselecteerd binnen uw woonwijk, zodat een dekkend laadnetwerk over de gemeente Arnhem ontstaat. In eerste instantie zal bij de beoordeling van uw aanvraag gekeken worden naar de dichtstbijzijnde voorkeurslocatie.