Veelgestelde vragen

Over laden

Wat voor type oplaadpunten staan er in de gemeente?

De standaard op het gebied van elektrisch laden wordt gebruikt in de gemeente. Het gaat dan over het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse oplaadpunten.

 

 

Hoeveel oplaadpunten komen er in de gemeente?

Dit is afhankelijk van de groei van het aantal elektrische auto's en de gemeente.Wanneer er behoefte is aan opladen in de openbare ruimte wordt er gekeken naar de beschikbaarheid en bezetting van de al aanwezige laadpalen / laadpunten.

Heeft Allego ook oplaadpassen?

Nee, wij hebben geen oplaadpassen. Wij plaatsen enkel de laadpaal, waarbij de mobility service provider u een laaddienst aanbiedt. Een laadpas kunt u bij diverse partijen aanvragen. Een simpele zoekopdracht op Google levert al een grote diversiteit aan aanbieders op. Wij zijn niet verbonden aan een specifieke laadpasaanbieder en kunnen hierin dan ook geen advies uitbrengen. 

Hoe kom ik aan een oplaadpas?

Een laadpas kunt u bij diverse partijen aanvragen. Deze kunt u simpel weg vinden via Google. Wanneer u de zoekwoorden "laadpas elektrische auto" invoert, levert dit vele aanbieders op. Wij zijn niet verbonden aan een specifieke laadpasaanbieder en kunnen hierin dan ook geen advies uitbrengen. Een goede, onafhankelijke laadpas vergelijker is www.laadpastop10.nl

Kan ik een oplaadpas bij elke laadpaal gebruiken?

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland. Er zijn zelfs laadpassen die werken op meer dan 100.000 laadpalen in Europa. Kijk bij het aangaan van een abonnement altijd goed op welke palen de pas te gebruiken is en naar de kosten van de aanbieder. Een goede, onafhankelijke laadpasvergelijker is www.laadpastop10.nl

Met welke stekker kan ik laden?

U kunt laden met de zogenaamde type 2 stekker, ook wel de 'Mennekes stekker' genoemd. Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (schuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.

Hoe snel kan ik laden bij de laadpalen?

Het minimum laadvermogen van de laadpaal is 3,7kW. Afhankelijk van hoe snel uw auto kan laden, hoe vol uw accu nog is en de keuze die u hierin eventueel zelf maakt kan dit oplopen tot 17kW.

Hoe kan ik kiezen welke laadsnelheid ik wil?

Afhankelijk van de auto die u heeft kiest de laadpaal wat de optimale snelheid is om te laden. Hierbij wordt uitgegaan dat u gebruik wilt maken van de snelste manier van laden die de laadpaal in combinatie met uw auto toestaat. In de nabije toekomst maken wij het mogelijk dat u als berijder zelf de snelheid kunt kiezen waarmee u wilt laden.

Welke laadpassen worden er op de laadpalen van Allego geaccepteerd?

Allego heeft contracten gesloten met meer dan 125 aanbieders van laadpassen in heel Europa. Werkt uw laadpas niet? Laat het ons weten via een van onze contactmogelijkheden Ook kunt u altijd afrekenen via onze Smoov app (credit card of automatische incasso).

Op www.laadpastop10.nl kunt u filteren op de laadpasaanbieders met wie Allego een contract heeft. Staat uw laadpasaanbieder hier niet tussen? Neem dan contact met uw provider en vraag of zij laden op het Allego laadnetwerk mogelijk maken.

Over het aanvragen

Waarom moet ik een aanvraag indienen?

E-rijders kunnen openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s aanvragen. Het aanvragen en plaatsen van deze laadpunten gebeurt via marktpartijen. De gemeente heeft hier in haar beleid ruimte voor gecreëerd. Dit model is een primeur in Nederland.

Alle marktpartijen die aan de beleidsregels voldoen, krijgen de kans om palen te plaatsen en exploiteren. 

Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbaar oplaadpunt bij mij in de buurt?

De exacte locatie van de laadpaal in Leiden hangt af van de optimale invulling van de openbare ruimte en door Allego in overleg met de gemeente worden vastgesteld. De uiteindelijke locatie van de laadpaal bevindt zich in de binnenstad (grachtensingels) binnen een straal van 350 meter. Buiten de binnenstad wordt een straal van 200 meter gehanteerd van uw woon- of werkadres.

Onderstaand vindt u een viertal punten waarop u de check kunt doen of u in aanmerking komt voor een laadpaal:

  1. U heeft geen mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te realiseren.
  2. Uw elektrische of hybride auto heeft een actieradius van ten minste 50 kilometer óf 9kWh accucapaciteit.
  3. In de binnenstad (grachtensingels) geldt dat binnen een straal van 350 meter van uw woonadres nog geen laadpaal staat of is gepland.
  4. Buiten de binnenstad geldt dat binnen een straal van 200 meter van uw woonadres nog geen laadpaal staat of is gepland.
  5. U bent woonachtig of werkzaam in de gemeente Leiden en kunt dat aantonen.

Allego toetst samen met de gemeente of en waar een laadpunt kan worden gerealiseerd. Het college bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en wijst de parkeerplaats aan op basis van de criteria uit de beleidsrichtlijn. Voor de volledige beleidsrichtlijnen verwijzen wij naar de website van de gemeente.

Hoe lang duurt de behandeling van mijn aanvraag?

Het realiseren van een oplaadpunt is een samenspel tussen marktpartij, netbeheerder en gemeente. De totale doorlooptijd bij alle partijen gezamenlijk is ongeveer 18 weken, waarvan 6 weken wettelijk verplicht vanwege de bezwaartermijn. Als er bezwaar wordt gemaakt, dan duurt het aanvraagproces mogelijk langer. Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk een oplaadpaal te realiseren. 

Wordt een aanvraag altijd gehonoreerd?

Dit is afhankelijk van de situatie. 

Een aanvraag voor een oplaadpunt wordt getoetst aan beleidsregels. Daarbij kijkt de gemeente onder meer naar:

  • (mogelijkheden voor) clustering van oplaadpunten;
  • vindbaarheid;
  • zichtbaarheid;
  • parkeerdruk;
  • doorgang voor ander verkeer en belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair en (openbaar) groen;
  • uiterlijk;
  • beheer en aansprakelijkheid.

De gemeente verleent alleen medewerking aan een oplaadpunt aan de openbare weg als u niet op eigen terrein kunt opladen en als er in uw buurt niet genoeg mogelijkheden zijn voor opladen bij bestaande publieke oplaadpunten.

Wie kiest de locatie van de laadpaal?

Wij doen ons best samen met de gemeente de optimale locatie voor de laadpaal te bepalen, rekening houdend met de locatie van de aanvrager. Wel is het zo dat het gaat om een laadpaal in de openbare ruimte, en dus zal de locatie afhangen van de optimale invulling van deze openbare ruimte. Daarbij kijkt de gemeente onder meer naar:

  • (mogelijkheden voor) clustering van oplaadpunten;
  • vindbaarheid;
  • zichtbaarheid;
  • parkeerdruk;
  • doorgang voor ander verkeer en belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair en (openbaar) groen;

De gemeente is hierin uiteindelijk beslissend.

Wat is de procedure als er binnen mijn gebied zich al een laadpaal bevindt?

In alle gevallen zal Allego met de gemeente de situatie bespreken. Bij gebleken behoefte, of meerdere vragen kan worden gekeken of alsnog een tweede laadvoorziening wordt aangewezen. Uiteraard zal eerst worden vastgesteld of de huidige locatie(s) uitbreidbaar zijn, bijvoorbeeld door het toewijzen van een tweede parkeervak.

Hoe is de uitbreidbaarheid geregeld?

In essentie wordt één parkeervak aangewezen voor gebruik van de laadvoorziening, maar deze is uitbreidbaar. Weet u, op het moment van aanvraag al dat er potentiele andere E-rijders zijn, geef dit dan op uw aanvraag aan. Zodoende kan er direct worden gekeken naar de meest efficiënte oplossing.

Wat gebeurt er met mijn aanvraag nadat ik een laadpaal aangevraagd heb?

Meer informatie over het aanvraagproces kunt u vinden op www.openbaarladen.nl/hoe-werkt-het. Ook kunt u de uitleg animatie bekijken op de homepage.

Heb ik nog inspraak in de exacte locatie waar de laadpaal komt te staan?

Wij doen ons best de optimale locatie voor de laadpaal te bepalen, zoveel als mogelijk rekening houdend met de locatie van de aanvrager. Wel is het zo dat het gaat om een laadpaal in de openbare ruimte, en dus zal de locatie afhangen van de optimale invulling van deze openbare ruimte.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Via de laadpalen kaart (locaties oplaadpalen in het menu) op uw gemeentepagina kunt u zien wat de status is van een specifieke locatie. Daarnaast krijgt u na het indienen van een aanvraag informatie-updates per e-mail. Mocht uw status niet duidelijk zijn of wilt u toch nog iets meer weten? Dan kunt u een e-mail versturen naar realisatie@allego.eu.

Wat betekent 'een voorgestelde locatie'

Dit betekent dat de gemeente deze locatie als mogelijke laadplek heeft aangewezen. De gemeente kijkt daarbij onder andere naar verkeersstromen en parkeerdruk. 

Kan de laadpaal niet voor mijn huis worden geplaatst?

Nee, wij plaatsen geen oplaadpaal bij mensen recht voor de deur. De laadpaal is bedoeld voor publiek gebruik, waardoor er meerdere personen gebruik mogen maken van de laadpaal. Daarnaast proberen we de oplaadpaal zo te plaatsen zodat u deze ook niet ziet staan wanneer u uit het raam kijkt.
Een uitzondering hierop is een oplaadplek voor mindervaliden.

Wie beslist er uiteindelijk over de locatie van de laadpaal?

Dat is de gemeente. Zij zijn eigenaar van de openbare ruimte en hebben het beste zicht op de invulling daarvan. Na een definitief akkoord van de gemeente over het plaatsen van de oplaadpaal, kunnen wij aan de slag om deze te gaan plaatsen.

Moet ik nog een aanvraag indienen als er al een laadpaal bij mij in de buurt (in ontwikkeling) is?

Nee dat hoeft niet, maar het is wel verstandig. Wij kunnen dan namelijk uw gegevens gebruiken om richting de gemeente aan te tonen dat er behoefte is aan extra parkeervakken of aan een extra laadpaal in uw buurt.

Over de kosten

Wat kost het plaatsen van de laadpaal / het laadpunt?

Voor u als aanvrager zijn er geen initiële kosten voor het laten plaatsen van de laadpaal of van het laadpunt. De investering wordt gedaan door ons als Allego.

Wat kost gebruik maken van de laadpaal?

Voor het gebruik maken van onze laadinfrastructuur wordt een tarief in rekening gebracht bij uw laaddienstverlener (de MSP waar u een contract mee heeft, met laadpas en/of App). Voor het gebruik maken van onze laadinfrastructuur wordt een tarief in rekening gebracht bij uw laaddienstverlener (de MSP waar u een contract mee heeft, met laadpas en/of App). Wilt u meer weten over de tarieven van de laadsessies, neem dan een kijkje op de site van Allego.

Wij maken u erop attent dat uw laaddienstverlener (behorend bij uw laadpas) eventueel een opslag op deze laadprijs kan berekenen. En altijd met u afrekent op basis van de afspraken die u met deze partij heeft. Voor vragen rondom de afrekening van laaddiensten kunt u contact opnemen met uw MSP. 

Wie betaalt de openbare laadpalen?

De gemeente kiest er voor om oplaadpunten niet met gemeentelijk geld te financieren, maar laat dit aan de markt over. Een marktpartij die een laadpaal wil plaatsen (de aanvrager) moet leges betalen voor een ontheffing op de Algemene Plaatselijke Verordening.
De gemeente maakt wel kosten voor het nemen van een Verkeersbesluit en het aanbrengen van belijning en bebording.