Veelgestelde vragen

over openbare laadpalen

Over het aanvragen

Waarom moet ik een aanvraag indienen?

E-rijders kunnen openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s aanvragen. Het aanvragen en plaatsen van deze laadpunten gebeurt via marktpartijen. De gemeente heeft hier in haar beleid ruimte voor gecreëerd. Dit model is een primeur in Nederland.

Alle marktpartijen die aan de beleidsregels voldoen, krijgen de kans om palen te plaatsen en exploiteren. 

Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbaar oplaadpunt bij mij in de buurt?

De exacte locatie van de laadpaal zal afhangen van de optimale invulling van de openbare ruimte en door Allego in overleg met de gemeente worden vastgesteld. De uiteindelijke locatie van de laadpaal bevindt zich in ieder geval binnen een straal van 200 meter van uw woon- of werkadres.

Onderstaand vindt u een viertal punten waarop u de check kunt doen of u in aanmerking komt voor een laadpaal:

  1. U heeft geen mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te realiseren.
  2. Uw elektrische of hybride auto heeft een actieradius van ten minste 50 kilometer óf 9kWh accucapaciteit.
  3. Binnen een straal van 200 meter van uw woonadres is nog geen laadpaal of staat nog geen laadpaal gepland.
  4. U bent woonachtig of werkzaam in de gemeente Leiderdorp en kunt dat aantonen.

Allego toetst samen met de gemeente of en waar een laadpunt kan worden gerealiseerd. De gemeente bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en wijst de parkeerplaats aan op basis van de criteria uit de beleidsrichtlijn. Voor de volledige beleidsrichtlijnen verwijzen wij naar de website van de gemeente.

Hoe lang duurt de behandeling van mijn aanvraag?

Het realiseren van een oplaadpunt is een samenspel tussen marktpartij, netbeheerder en gemeente. De totale doorlooptijd bij alle partijen gezamenlijk is ongeveer 18 weken, waarvan 6 weken wettelijk verplicht vanwege de bezwaartermijn. Als er bezwaar wordt gemaakt, dan duurt het aanvraagproces mogelijk langer. Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk een oplaadpaal te realiseren. 

Wordt een aanvraag altijd gehonoreerd?

Dit is afhankelijk van de situatie. 

Een aanvraag voor een oplaadpunt wordt getoetst aan beleidsregels. Daarbij kijkt de gemeente onder meer naar:

  • (mogelijkheden voor) clustering van oplaadpunten;
  • vindbaarheid;
  • zichtbaarheid;
  • parkeerdruk;
  • doorgang voor ander verkeer en belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair en (openbaar) groen;
  • uiterlijk;
  • beheer en aansprakelijkheid.

De gemeente verleent alleen medewerking aan een oplaadpunt aan de openbare weg als u niet op eigen terrein kunt opladen en als er in uw buurt niet genoeg mogelijkheden zijn voor opladen bij bestaande publieke oplaadpunten.

Wie kiest de locatie van de laadpaal?

Wij doen ons best samen met de gemeente de optimale locatie voor de laadpaal te bepalen, rekening houdend met de locatie van de aanvrager. Wel is het zo dat het gaat om een laadpaal in de openbare ruimte, en dus zal de locatie afhangen van de optimale invulling van deze openbare ruimte. De gemeente is hierin beslissend.

De gemeente Leiderdorp heeft op basis van gedefinieerde parameters en de gemeentelijke indeling een GRID structuur ontworpen waarin de voorkeurslocaties voor publieke laadpunten zijn opgenomen. Voor het GRID model is gezocht naar een goede spreiding, afhankelijk van de wegenstructuur. In een aantal gevallen is er ruime overlapping zodat per gebied meerdere voorkeurslocaties ontstaan. Allego stemt per aanvraag met de gemeente af welke voorkeurspositie wordt gebruikt.

De GRID kaart is een hulpmiddel voor aanvragers, de gemeente en Allego. Bij een verzoek aan gemeente toetst de gemeente aan 5 beleidsregels en niet aan de hand van de kaart. 

De 5 criteria waarop getoetst wordt zijn:

  • staat niet direct voor een woning (Wanneer aan een woonstraat slechts aan één zijde woningen staan is het mogelijk om aan de andere zijde van de woonstraat (de zijde waar geen woningen staan) een oplaadpaal te plaatsen.) En is geen privébezit, het is een openbare voorziening op publiek terrein voor mensen met een elektrische auto.
  • is voldoende zichtbaar en vindbaar
  • staat op ondergrond dat in eigendom is van de gemeente
  • bevindt zich op een bestaande openbare parkeerplaats
  • de oplaadlocatie kan door meerdere gebruikers worden gedeeld

De kaart met het GRID model is hier te raadplegen: https://www.leiderdorp.nl/inwoner/openbare_ruimte/oplaadpalen/

 

Wat is de procedure als er binnen mijn gebied zich al een laadpaal bevindt?

In alle gevallen zal Allego met de gemeente de situatie bespreken. Bij gebleken behoefte, of meerdere vragen kan worden gekeken of alsnog een tweede laadvoorziening wordt aangewezen.

Over laden

Wat voor type oplaadpunten staan er in de gemeente?

De standaard op het gebied van elektrisch laden wordt gebruikt in de gemeente. Het gaat dan over het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse oplaadpunten.

De laadpalen die er in de gemeente geplaatst worden zijn van eNovates, het type 'Business'.

 

Hoeveel oplaadpunten komen er in de gemeente?

Dit is afhankelijk van de groei van het aantal elektrische auto's en de gemeente. Wanneer er behoefte is aan opladen in de openbare ruimte wordt er gekeken naar de beschikbaarheid en bezetting van de al aanwezige laadpalen / laadpunten.

Over de kosten

Wat kost het plaatsen van de laadpaal / het laadpunt?

Voor u als aanvrager zijn er geen initiële kosten voor het laten plaatsen van de laadpaal of van het laadpunt. De investering wordt gedaan door ons als Allego.

Wat kost gebruik maken van de laadpaal?

Voor het gebruik maken van onze laadinfrastructuur wordt een tarief in rekening gebracht bij uw laaddienstverlener (de MSP waar u een contract mee heeft, met laadpas en/of App). Voor het gebruik maken van onze laadinfrastructuur wordt een tarief in rekening gebracht bij uw laaddienstverlener (de MSP waar u een contract mee heeft, met laadpas en/of App). Wilt u meer weten over de tarieven van de laadsessies, neem dan een kijkje op de site van Allego.

Wij maken u erop attent dat uw laaddienstverlener (behorend bij uw laadpas) eventueel een opslag op deze laadprijs kan berekenen. En altijd met u afrekent op basis van de afspraken die u met deze partij heeft. Voor vragen rondom de afrekening van laaddiensten kunt u contact opnemen met uw MSP. 

Wie betaalt de openbare laadpalen?

De gemeente kiest er voor om oplaadpunten niet met gemeentelijk geld te financieren, maar laat de financiering aan de markt over. Een marktpartij die een laadpaal wil plaatsen (de aanvrager) moet leges betalen voor een ontheffing op de Algemene Plaatselijke Verordening. De gemeente maakt wel kosten voor het nemen van een Verkeersbesluit en het aanbrengen van belijning en bebording.