VRAAG EEN LAADPAAL AAN
Wilt u weten hoe het werkt?

Hoe gaat een aanvraag van een openbare laadpaal in zijn werk en wat moet u allemaal weten voor u hiermee start? Wij leggen u graag het proces uit en informeren u daarnaast ook over de voorwaarden die er gesteld worden aan de aanvraag. Het bekijken van het filmpje is aan te raden! Wilt u direct een openbare laadpaal aanvragen, klik dan op deze link.

Waarom kiezen voor Openbaar Laden van Allego?

  • Levering en installatie van de laadpaal wordt gedaan door professionals; 
  • Bij Allego werken dé experts op het gebied van laadinfrastructuur;
  • Wij zijn dag en nacht bereikbaar bij storingen en lossen deze op; 
  • Er zijn geen initiële kosten voor het installeren van een openbare laadpaal;

Hier vindt u de locaties van gerealiseerde en geplande openbare laadpalen voor realisatie in Nieuwegein. U kunt via deze link direct navigeren naar een openbare laadpaal of oplaadpunt bij u in de buurt. Ook is het mogelijk een openbare laadpaal te kiezen waar u naartoe wilt rijden.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbaar oplaadpunt bij mij in de buurt?

    De exacte locatie van de laadpaal zal afhangen van de optimale invulling van de openbare ruimte en door Allego in overleg met de gemeente worden vastgesteld. De uiteindelijke locatie van de laadpaal bevindt zich in ieder geval op loopafstand van uw woon- of werkadres.

    Onderstaand vindt u een drietal punten waarop u de check kunt doen of u in aanmerking komt voor een laadpaal:

    1. U heeft geen mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te realiseren.
    2. Uw elektrische of hybride auto heeft een actieradius van ten minste 50 kilometer óf 9kWh accucapaciteit.
    3. U bent woonachtig of werkzaam in de gemeente Nieuwegein en kunt dat aantonen.

    Allego toetst samen met de gemeente of en waar een laadpunt kan worden gerealiseerd. De gemeente bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en wijst de parkeerplaats aan op basis van de criteria uit de beleidsrichtlijn. Voor de volledige beleidsrichtlijnen verwijzen wij naar de website van de gemeente.

  • Hoe lang duurt de behandeling van mijn aanvraag?

    Het realiseren van een oplaadpunt is een samenspel tussen marktpartij, netbeheerder en gemeente. De totale doorlooptijd bij alle partijen gezamenlijk is ongeveer 18 weken, waarvan 6 weken wettelijk verplicht vanwege de bezwaartermijn. Als er bezwaar wordt gemaakt, dan duurt het aanvraagproces mogelijk langer. Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk een oplaadpaal te realiseren. 

  • Wie kiest de locatie van de laadpaal?

    Wij doen ons best samen met de gemeente de optimale locatie voor de laadpaal te bepalen, rekening houdend met de locatie van de aanvrager. Wel is het zo dat het gaat om een laadpaal in de openbare ruimte, en dus zal de locatie afhangen van de optimale invulling van deze openbare ruimte. Daarbij kijkt de gemeente onder meer naar:

    • (mogelijkheden voor) clustering van oplaadpunten;
    • vindbaarheid;
    • zichtbaarheid;
    • parkeerdruk;
    • doorgang voor ander verkeer en belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair en (openbaar) groen;

    De gemeente is hierin uiteindelijk beslissend.

Recente ontwikkelingen

  • Kruyderlaan 27-1, Nieuwegein
    03-12-2018 Kruyderlaan 27-1 3431 BM Nieuwegein
  • Barmsijs 24, Nieuwegein
    28-11-2018 Barmsijs 24 3435 BP Nieuwegein
  • Mgr. G.W. van Heukelumstraat  1 24, Nieuwegein
    28-11-2018 Mgr. G.W. van Heukelumstraat 1 24 3438 BS Nieuwegein