Renault Zoe

Renault zet serieus in op elektrotractie. Al eerder maakten we kennis met de elektrische Fluence ZE en de Kangoo ZE, modellen die we ook kennen met benzine- en dieselmotor, Van verbrandingsmotoren is bij de compleet nieuwe Zoe echter geen sprake, hij is er alleen puur elektrisch en daar blijft het bij. Voor een conventionele aandrijflijn in het B-segment heeft Renault de vertrouwde Clio, een auto waar de Zoe onderhuids het nodige mee deelt. Renault zou het zich overigens wel makkelijker hebben gemaakt en de kosten lager kunnen houden door de Clio te elektrificeren. Kijk bijvoorbeeld naar Volkswagen waar ze met elektrische versies van de Up! en de Golf komen, naar Mercedes-Benz die de elektrische B-klasse heeft gepresenteerd of naar Ford waar ze in Amerika al een elektrische versie van de Focus hebben. O, en natuurlijk bij Renault zelf waar ze achter de achterbank van de al bestaande Fluence een accupakket hebben neergezet. Toch is voor deze optie bewust niet gekozen: de accu moet gewisseld kunnen worden, net als bij de Fluence. Alleen is een B-segment hatchback te klein om voor dezelfde - niet helemaal gelukkige - oplossing als van die Fluence te kiezen. Er zou geen kofferbak overblijven. En bij VW, Ford en Mercedes zit het accupakket te veel in de auto weggewerkt, waardoor wisselen lastig wordt. Daarom heeft Renault bij de Zoe gekozen voor een vrij platte accu onder de wagenbodem. Natuurlijk, dit had met een beetje goede wil ook onder de Clio gekund, maar de accu heeft toch nog wel enige dikte waardoor je uiteindelijk minder hoofdruimte zou overhouden. Vandaar dat een auto ontworpen is die van buiten ruim 11 cm hoger is dan de Clio om binnenin bijna net zoveel hoofdruimte te bieden. Voorin zelfs twee centimeter meer, achterin helaas twee centimeter minder. Dit laatste omdat onder de achterbank de koelinstallatie van de accu zit weggewerkt. 

Achteraf had Renault overigens makkelijk de route van Ford en Volkswagen kunnen bewandelen. Het accuwisselverhaal van Better Place is op z’n zachtst gezegd niet zo succesvol als van te voren gehoopt. Met als gevolg dat de Zoe geen wisselvoorziening heeft, maar gewoon een vastgeschroefde batterij. Helemaal zinloos is de gekozen constructie niet, het zorgt voor een lekker laag zwaarte punt, keurig tussen de wielen, én een kofferbak die 38 liter groter is dan van de Clio

Vraag dan een Openbare laadpaal in uw buurt aan via ons platvorm. Wij hebben inmiddels een aantal gemeenten aangesloten waar u zonder kosten een openbaar laadpunt kunt aanvragen bij u in de buurt. Kijk eerst welke gemeenten zijn aangesloten en vraag snel een laadpaal aan

Renault -zoe -11

Voorwaarden


1. U heeft geen mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te realiseren.
2. Uw elektrische of hybride auto heeft een actieradius van ten minste 50 kilometer.
3. In de directe omgeving van uw woonadres is nog geen laadpaal of staat nog geen laadpaal gepland.

De volledige voorwaarden kunt u vinden bij de FAQ.

Veelgestelde vragen over oplaadpalen

en oplaadpunten voor elektrische auto's

Wat kost het plaatsen van de laadpaal / het laadpunt?

Voor u als aanvrager zijn er geen initiële kosten voor het laten plaatsen van de laadpaal of van het laadpunt. De investering wordt gedaan door ons als Allego.

Wat zijn de voorwaarden?

Per gemeente kunnen er afzonderlijke aanvraagvoorwaarden gelden. Kijk op de specifieke pagina van uw gemeente om te zien welke voorwaarden er voor uw gemeente gelden. 

Hoe kan ik kiezen welke laadsnelheid ik wil?

Afhankelijk van de auto die u heeft kiest de laadpaal wat de optimale snelheid is om te laden. Hierbij wordt uitgegaan dat u gebruik wilt maken van de snelste manier van laden die de laadpaal in combinatie met uw auto toestaat. In de nabije toekomst maken wij het mogelijk dat u als berijder zelf de snelheid kunt kiezen waarmee u wilt laden.