Veelgestelde vragen over oplaadpalen

en oplaadpunten voor elektrische auto's

Over laden

Hoe kom ik aan een oplaadpas?

Een laadpas kunt u bij diverse partijen aanvragen. Deze kunt u simpel weg vinden via Google. Wanneer u de zoekwoorden "laadpas elektrische auto" invoert, levert dit vele aanbieders op. Wij zijn niet verbonden aan een specifieke laadpasaanbieder en kunnen hierin dan ook geen advies uitbrengen. Een goede, onafhankelijke laadpas vergelijker is www.laadpastop10.nl

Kan ik een oplaadpas bij elke laadpaal gebruiken?

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland. Er zijn zelfs laadpassen die werken op meer dan 100.000 laadpalen in Europa. Kijk bij het aangaan van een abonnement altijd goed op welke palen de pas te gebruiken is en naar de kosten van de aanbieder. Een goede, onafhankelijke laadpasvergelijker is www.laadpastop10.nl

Met welke stekker kan ik laden?

U kunt laden met de zogenaamde type 2 stekker, ook wel de 'Mennekes stekker' genoemd. Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (schuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.

Heeft Allego ook oplaadpassen?

Nee, wij hebben geen oplaadpassen. Wij plaatsen enkel de laadpaal, waarbij de mobility service provider u een laaddienst aanbiedt. Een laadpas kunt u bij diverse partijen aanvragen. Een simpele zoekopdracht op Google levert al een grote diversiteit aan aanbieders op. Wij zijn niet verbonden aan een specifieke laadpasaanbieder en kunnen hierin dan ook geen advies uitbrengen. 

Hoe snel kan ik laden bij de laadpalen?

Het minimum laadvermogen van de laadpaal is 3,7kW. Afhankelijk van hoe snel uw auto kan laden, hoe vol uw accu nog is en de keuze die u hierin eventueel zelf maakt kan dit oplopen tot 17kW.

Welke laadpassen worden er op de laadpalen van Allego geaccepteerd?

Allego heeft contracten gesloten met meer dan 125 aanbieders van laadpassen in heel Europa. Werkt uw laadpas niet? Laat het ons weten via een van onze contactmogelijkheden Ook kunt u altijd afrekenen via onze Smoov app (credit card of automatische incasso).

Op www.laadpastop10.nl kunt u filteren op de laadpasaanbieders met wie Allego een contract heeft. Staat uw laadpasaanbieder hier niet tussen? Neem dan contact met uw provider en vraag of zij laden op het Allego laadnetwerk mogelijk maken.

Hoe kan ik kiezen welke laadsnelheid ik wil?

Afhankelijk van de auto die u heeft kiest de laadpaal wat de optimale snelheid is om te laden. Hierbij wordt uitgegaan dat u gebruik wilt maken van de snelste manier van laden die de laadpaal in combinatie met uw auto toestaat. In de nabije toekomst maken wij het mogelijk dat u als berijder zelf de snelheid kunt kiezen waarmee u wilt laden.

Over het aanvragen

Wat zijn de voorwaarden?

Per gemeente kunnen er afzonderlijke aanvraagvoorwaarden gelden. Kijk op de specifieke pagina van uw gemeente om te zien welke voorwaarden er voor uw gemeente gelden. 

Wat gebeurt er met mijn aanvraag nadat ik een laadpaal aangevraagd heb?

Meer informatie over het aanvraagproces kunt u vinden op www.openbaarladen.nl/hoe-werkt-het. Ook kunt u de uitleg animatie bekijken op de homepage.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Via de laadpalen kaart (locaties oplaadpalen in het menu) op uw gemeentepagina kunt u zien wat de status is van een specifieke locatie. Daarnaast krijgt u na het indienen van een aanvraag informatie-updates per e-mail. Mocht uw status niet duidelijk zijn of wilt u toch nog iets meer weten? Dan kunt u een e-mail versturen naar realisatie@allego.eu.

Heb ik nog inspraak in de exacte locatie waar de laadpaal komt te staan?

Wij doen ons best de optimale locatie voor de laadpaal te bepalen, zoveel als mogelijk rekening houdend met de locatie van de aanvrager. Wel is het zo dat het gaat om een laadpaal in de openbare ruimte, dus zal de locatie afhangen van de optimale invulling van deze openbare ruimte en de beleidsregels van uw gemeente.

Wat betekent 'een voorgestelde locatie'

Dit betekent dat de gemeente deze locatie als mogelijke laadplek heeft aangewezen. De gemeente kijkt daarbij onder andere naar verkeersstromen en parkeerdruk. 

Kan de laadpaal niet voor mijn huis worden geplaatst?

Nee, wij plaatsen geen oplaadpaal bij mensen recht voor de deur. De laadpaal is bedoeld voor publiek gebruik, waardoor er meerdere personen gebruik mogen maken van de laadpaal. Daarnaast proberen we de oplaadpaal zo te plaatsen zodat u deze ook niet ziet staan wanneer u uit het raam kijkt.
Een uitzondering hierop is een oplaadplek voor mindervaliden.

Wijken jullie af van de door de gemeente aangegeven plaatsen?

Nee, wij wijken niet af van de aangegeven plaatsen. De gemeente is eigenaar van de openbare ruimte en heeft het beste zicht op de invulling daarvan. Wanneer er daarnaast afwijkingen om bijzondere reden zijn, worden deze altijd met de gemeente afgestemd.

Wie beslist er uiteindelijk over de locatie van de laadpaal?

Dat is de gemeente. Zij zijn eigenaar van de openbare ruimte en hebben het beste zicht op de invulling daarvan. Na een definitief akkoord van de gemeente over het plaatsen van de oplaadpaal, kunnen wij aan de slag om deze te gaan plaatsen.

Moet ik nog een aanvraag indienen als er al een laadpaal bij mij in de buurt (in ontwikkeling) is?

Nee dat hoeft niet, maar het is wel verstandig. Wij kunnen dan namelijk uw gegevens gebruiken om richting de gemeente aan te tonen dat er behoefte is aan extra parkeervakken of aan een extra laadpaal in uw buurt.

Over de kosten

Wat kost gebruik maken van de laadpaal?

Voor het gebruik maken van onze laadinfrastructuur wordt een tarief in rekening gebracht bij uw laaddienstverlener (de MSP waar u een contract mee heeft, met laadpas en/of App). Wilt u meer weten over de tarieven van de laadsessies, neem dan een kijkje op de site van Allego.

Wij maken u erop attent dat uw laaddienstverlener (behorend bij uw laadpas) eventueel een opslag op deze laadprijs kan berekenen. En altijd met u afrekent op basis van de afspraken die u met deze partij heeft. Voor vragen rondom de afrekening van laaddiensten kunt u contactopnemen met uw MSP. 

 

Wat kost het plaatsen van de laadpaal / het laadpunt?

Voor u als aanvrager zijn er geen initiële kosten voor het laten plaatsen van de laadpaal of van het laadpunt. De investering wordt gedaan door ons als Allego.

Connectietarief, wat is het?

Het connectietarief is een tarief dat in gaat wanneer je e-auto aan een oplaadpaal verbonden is zonder dat deze oplaadt. 

Wil je er meer over lezen? bekijk dan de pagina connectietarief